Inga widgetar hittades i sidofältet!

Vi på Rydbergaren fick möjligheten att intervjua vår nya skolchef, Amanda Hurst. Ordförande Bianca Scuderi och sekreterare Mariana Westin träffade Amanda på stiftelsens huvudkontor på Odenplan. Läs om allt från Amandas yrke till vad hon äter som fredagsmys. Ta del av hela intervjun nedan!

Vad innebär det att vara skolchef?

  • Jag håller fortfarande på att lära mig vad det innebär att vara skolchef. Det är allt, ungefär som att vara VD. De beslut som styrelsen tar, till exempel att öppna en ny skola, så är det mitt jobb att få det att hända. Jag är även ansvarig för att skolorna ska fungera så bra som de förväntas göra. Jag är chef för rekorerna och stöttar och hjälper dem. Just nu jobbar jag med öppnandet av den nya skolan i Fisksätra. 

Vad har du för mål som skolchef?

  • Främst skulle jag säga att det gäller att upprätthålla allt som redan finns och är så bra på stiftelsen. Jag jobbar nära Louise Westerberg och Louise Ankarcrona som är grundarna av stiftelsen. Det känns väldigt viktigt att hålla sig nära deras grundtanke. 

Jag tror även att det är viktigt när man håller på med utbildning och skola att man är på tårna. Samhället utvecklas snabbt och det är därför viktigt att fascilitera samtidigt som man håller sig à jour och uppdaterad. 

Jag hoppas att jag har gjort det tydligt i tanken om att skolan är en viktig del för demokratin. Det är viktigt att vi pratar om jobbiga saker och att vi fortsätter att upprätthålla mänskliga rättigheter. Det är jätteviktigt för mig personligen. 

Vad tycker du om att göra på din fritid?

  • På fritiden umgås jag med min man, tre barn och hund. Jag höll på mycket med hästar tidigare. Jag älskar att gå på teater och opera men jag hinner det väldigt sällan. 

Jag tycker att det är så kul med skola och utbildning och läser många forskningsrapporter på min fritid. Det kanske låter jättetöntigt, men jag tycker verkligen att det är så inspirerande. 

Vad är den roligaste delen av ditt jobb?

  • Den allra roligaste delen av mitt jobb är att träffa elever. Om det fanns någon tvekan för mig att ta det här jobbet som skolchef så var det i så fall att jag inte kommer träffa elever i samma omfattning som jag gjort tidigare. Nu när jag har varit ute på verksamhet och suttit i djupintervjuer med elevgrupper har jag haft otroligt kul. 

Jag tycker att det är jättespännande att få jobba med de strategiska frågorna och tänka fem, tio år framåt i tiden. Jag tycker även att vi på stiftelsen är ett bra team. Vi skrattar mycket! 

Om du inte hade varit rektor/ skolchef, vad hade du varit då?

  • Om jag skulle varit något helt annat, vad skulle jag då vara? Då kan jag tänka mig att vara jordbrukare och bo på bondgård. Samtidigt tror jag att jag skulle ha blivit väldigt rastlös så det hade nog inte funkat för mig i längden. Jag har även varit mycket utomlands så jag skulle kunna tänka mig att vara diplomat. Jag gillar utrikespolitiska frågor, demokrati och mänskliga rättigheter. Annars så hade jag bara fortsatt att vara lärare, det tyckte jag var väldigt roligt. Jag var lärare innan jag blev rektor och sedan skolchef. 

Vilken är din favoriträtt?

  • Jag måste nog säga en äkta italiensk pizza på en kvarterskrog i Italien.

Vad brukar du äta till fredagsmyset?

  • Nu för tiden är det mina barn som styr över fredagsmyset. Tidigare hade jag nog sagt ostar. Nu beror det på vad mina barn gillar. Det kan vara allt från pop corn till cheese crunches. 

Finns det något som du skulle vilja dela med dig av som du inte tror att så många elever vet om dig?

  • Mitt första jobb var som ryttare då jag hållt på mycket med hästar. Jag jobbade bland annat på Nordirland. Det var väldigt kul och utvecklande. 

Det kanske inte alla som vet att jag är lärare? Jag var lärare i nästan tio år i Stockholm stad. Jag lärde ut mest i svenska och retorik men är även utbildad tyska- och engelskalärare.

Tyckte du om att studera och gå i skolan som barn?

  • Jag har alltid läst mycket och tyckt om att veta saker. Från gymnasiet och framåt så har jag älskat att plugga. Grundskolan och dess struktur var nog inte optimal för mig. Jag var lite blyg och försiktig och tyckte därför inte att det var jättekul. I efterhand känns det som att jag nog kunnat lärt mig mycket mer. 

Vad inspirerar dig?

  • Det kanske låter klyschigt men jag blir alltid så glad av att se alla fina ungdomar som har livet framför sig och att jag har möjlighet att påverka det. 

Är det något du tycker att vi elever lär dig?

  • Absolut! Det som styr mig mest i mitt arbete är att prata med er elever. Det är hela tiden ett lärande. Jag har även haft konversationer med elever där jag fått nya insikter och idéer. Jag har stött på elever som kanske inte haft det så lätt i livet. Dessa möten har påverkat mig otroligt mycket på både ett professionellt och personligt plan. 

Tack Amanda för att vi fick intervjua dig!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *