Inga widgetar hittades i sidofältet!

Svenska och engelskalärarna delar ut böcker till oss att läsa varenda termin – somliga bättre än andra. Därför väcktes till slut frågan om vad de egentligen skulle vilja rekommendera för böcker om de inte var begränsade av kursplanen. Vi ställde följande tre frågor till lärarna på VRG.

1. Vilken bok skulle du vilja rekommendera till elever men som du inte kunnat använda i en kurs?
2. Vilken litterär karaktär fascineras du mest av?
3. Hur tar du hand om dina böcker?

 

Alexandra Josefsson

Whatt matters the most/Hryck/CC BY

 

1. Omöjligt att välja bara en;

Alla böcker av Charles Bukowski. Motivering: befriande!!
Alla muminböcker av Tove Jansson. Motivering: roligt!!
Alla böcker av Peter Hoeg. Motivering: svindlande!!

2. Snusmumriken

3. Jag är ganska slarvig, mina böcker ser… välanvända ut.

 

Deborah Asarnoj

1. Det finns extremt många bra böcker som man inte hinner läsa med eleverna och några av dessa är: Sofi Oksanens bok “Utrensning”, “Igelkottens elegans” av Muriel Barbery, “Fågeln som vrider upp världen” av Haruki Murakami. Alla dessa är bra och läsvärda.

2. Jag kan tyvärr inte säga att jag fascineras av en speciell litterär karaktär eftersom det finns så enormt många. I varje ny bok jag läser hittar jag nya intressanta karaktärer. Om jag ska beskriva någon karaktär är det Aliide i Utrensing av Oksanen. Det är en mycket intressant karaktär och hennes mångbottnade personlighet skulle man kunna diskutera i en evighet.

3. Jag läser nästan alltid pocketböcker för att dessa är lätta att ta med sig samt att dessa inte är så ömtåliga. Vad gäller taxöron och dylikt använder jag alltid ett bokmärke för att veta var jag slutade.

 

Jeanette Clayton

Rosie´s bookshelf/CBCBookClub/CC BY

1. There are many, but here’s one I’ve only ever suggested to one student to read, which she did with MUCH appreciation – rather a difficult read for most students I think: Captain Corelli’s Mandolin by Louis de Bernières.

2. A tough choice too, there are many, but I’ll go for Virginia Woolf’s Orlando.

3. I write my thoughts and reminders on post-it notes, which can remain stuck inside various pages for years, and which my daughter says (when she much later picks up the same book to read) are an interesting and typical feature of my reading.

 

Christina McKay

 

1. I find myself reading a lot more non-fiction these days, and asking a lot of questions about the role of technology in our lives.  My current bedside book, Last Child in the Woods by Richard Louv, talks about how children are growing up without a sense of connection to nature anymore.
I would also highly recommend anything by Raj Patel.  He’s a writer, activist, economist and academic who’s been educated at Oxford, LSE and Cornell.  He’s worked for the World Bank and WTO, and been tear gassed protesting against them!  His latest book is called The Value of Nothing, and his earlier one is called Stuffed and Starved:  The Hidden Battle for the World Food System.  I heard him speak in Canada and even though his subject matter is serious and sometimes scary, I fell off my chair laughing at his jokes too.

2. My most intriguing literary character?  Severus Snape

3. Any poor book that enters my life has to agree to be shoved into backpacks, biked around town in inclement weather, stuffed with all manner of inappropriate book marks (I think I last used a finger puppet), drawn in with crayon, lost under beds, dusted with beach sand, loaned to my husband and above all loved.

 

Joanna Labbé

1. Jag skulle vilja rekommendera boken “Den omättliga vägen” av Ben Okri. Den är underbar. Tyvärr är den för lång för att kunna ha med i någon kurs.

2. Hur ofta jag än läser Toni Morrisons “Älskade” (Beloved) så försöker klura ut mer om Älskade (karaktären). Jag hittar nya saker hela tiden.

3. Mina böcker är heliga för mig. Ingen för röra. Barn eller vuxna. Jag skulle aldrig komma på tanken att vika hundöron eller skriva i dem.

 

Katarina Lönnqvist
katarina.lonnqvist@live.vrg.se

Lovisa Lagerqvist
lovisa.lagerqvist@live.vrg.se

av VRGDT