Peers – ”Vi finns här för dig!”

Visste du att det finns en grupp elever och lärare här på VRGD som finns till för din undervisning? Som ”superhjältar” spårar de utan problem, detta utan långa väntetider och gnäll.

Vilka är de här? tänker du. Varför har jag inte hört om de tidigare? En del skojar om att det är en hemlig sekt som håller sina möten i samskolans källare, men de flesta har inte ens hört namnet.  Sanningen är att ytterst få vet vad Peers egentligen är.

Dock är Peers ingen hemlig sekt, även fast vissa skulle tro det. Peers är en länk mellan lärare och elever. Om en elev känner sig missnöjd med en lärare eller en kurs har Peers möjlighet att påverka situationen. Gruppen består av elever från både årskurs 2 och 3 vilket gör det möjligt för alla elever att påverka. De är en grupp som vill bidra med förändring, vilket de gör kontinuerligt, något som alla kan ha stor nytta av.

Alla hamnar vi med jämna mellanrum i situationer vi inte är helt nöjda med. Nästa gång det händer, fundera på om ditt problem är något Peers skulle kunna hjälpa dig med. De tar hänsyn till dina åsikter och jobbar för att din skolmiljö ska vara så bra så möjligt. Skolan ska vara av elever, för elever. Genom Peers har vi förutom Elevkåren nu ytterligare en direkt länk upp till skolledningen och resten av lärarna. Är svenskan så tråkig att du håller på att avlida på lektionerna? Eller är läraren så oklar att alla sitter där som frågetecken? Det är då du ska vända dig till Peers. Det är de som kan se till att din situation förändras.

Men inga gnälliga betygsklagande tack! Peers jobbar med konstruktiv kritik. Det handlar om att ger skolledningen ditt perspektiv på inlärningen och inlärningsmiljö. Om du har haft en bra eller jätte kul lektion, vill Peers också höra det.

Idén med Peers kom från skolans sida, då man kände att det skulle vara bra att ha några elever som kunde rapportera till skolledningen utan att behöva gå genom Elevkåren.  Peers är en ideell organisation som består av fem elever från årskurs två och fem elever från årskurs tre. Dessa elever har blivit utvalda av lärarna för deras ledarskapsförmåga och prestationer i övrigt på skolan. Tack vare att de är så många medlemmar som det är i Peers har skolan en chans att få en bred bild av hur det egentligen fungerar på och runt lektionerna på skolan.

Här på VRGD har Peers en hel del att säga till om, och det utnyttjar de. Peers har varit med och tagit fram likabehandlingsplanen, de har deltagit i Fiskeboda och anpassat en stresshanterings kurs speciellt för oss i skolan. Peers finns här. De kanske jobbar obemärkt, men inte mindre för det.

Utnyttja Peers – för vad är en superhjälte utan problem att lösa?

 

Intervju med Vendela Leifland – medlem i Peers

 

Varför gick du med i Peers?

När jag blev tillfrågad om jag ville vara med i Peers var det en självklarhet att tacka ja! Det känns jättekul att kunna bidra till en positiv atmosfär på skolan och jobba mot att alla ska känna sig helt nöjda med sina lärare och sina lektioner. Det är viktigt att det finns elever man kan vända sig till om man känner sig missnöjd på något sätt.

Vad är det som ni har diskuterat mest hittills?

Vi har pratat mycket om de nya blocklektionerna och hur de har fungerat, vad som är bra och vad som är dåligt med blocklektioner och hur man kan göra dem bättre. Vi har även diskuterat lite om likabehandlingsplanen och om enskilda kurser och ämnen. Om det finns några problem och vad lösningen på dessa skulle vara!

Hur tar man kontakt med Peers?

Det är bara att söka upp någon av oss i skolan! Eller skriva ett mejl. Snart dyker det även upp en PEERS brevlåda i HB där man anonymt kan skriva konstruktiv kritik om saker man vill ha ändring på!

 

 

 MEDLEMMAR I PEERS

Adam Orre

Agnes Östevik

Eric Åhlberg

Isabelle Robertsson

Johan Orrenius

Mahlet Abera Techan

Malin Eriksson

Mathilda Sondén

Otto Lugnegård

Vendela Leifland Berntsson

 

Theresia Eriksson

Ther.erik-2013@live.vrg.se

Emelie Jönsson

Emel.jöns-2013@live.vrg.se