Inga widgetar hittades i sidofältet!

Helpdesk har under alla år endast bestått av killar, men nu ser framtiden annorlunda ut. Ettor har rekryterats och bland dem så finns två tjejer med. Sandra Bäckström och Erika Balsvik svarar på frågorna om hur det är att vara en tjej i helpdesk och hur de ser på framtiden inom den.

 

Sandra Bäckström (tv) och Erika Balsvik (th)

Varför gick du med i Helpdesk?
Erika – Jag gick med i Helpdesk för att jag ville lära mig mer om datorer. Min bror var med och startade det och han verkar ha haft väldigt roligt så då tänkte jag “varför inte” liksom!

Sandra – Tyckte att det verkade rätt så fränt och fräscht att hänga i helpdesk rummet haha.

Hur har det varit hittills?
Erika – Det har varit mycket nytt och jag har fått en hel del ordentliga skratt men vi har inte riktigt kommit igång med allt än.

Sandra – Haha vet inte vad jag ska svara här… inga kommentarer… men SPÅR.

Vad har ni gjort sedan ni gick med?
Erika – Ja som jag sa så är inte hela processen igång. Vi har endast haft lite möten om vad det innebär att vara med i Helpdesk. Vi har fått speciella tider då vi ska sitta och hjälpa folk med sina problem. Jag hade min första tid innan lovet och fick hjälpa min första elev i nöd!

Sandra – Varit på två eller tre ytterst formella och hektiska möten…

Till alla oss som inte är med i helpdesk, är det roligt?
Erika – Jaa, om man ska sammanfatta mina tidigare svar skulle jag nog säga att det är roligt!

Sandra – Alla mejl är alltid lika roliga att läsa… haha det har väl varit kul hittills, dock återstår den delen där vi faktiskt är i HD rummet och hjälper folk, fast lär väl bli kul och se vad folk lyckats göra med sina datorer haha. Men det är inte som att jag alltid lyckats suveränt med mina egna datorer… haha

Har ni någon teknisk förebild?
Erika – Inte som jag kan komma på, men jag antar att det är någon som ingen tror är bra på teknik men ändå är det! Finns det någon sån?

Sandra – Vågar man säga nej? Ja. Så nej. Logik.

När det kommer till datorkunskaper, skulle ni säga att ni var bättre än killarna?
Erika Hehe, nej det skulle jag nog faktiskt inte säga men jag och Sandra är bra på en massa andra viktiga delar inom Helpdesk, plus att det aldrig är för sent att lära sig!

Sandra – Såklart… Fast sämre kan jag inte säga att vi är… Fast kanske.

Om vi säger, rent hypotetiskt att internet helt plötsligt slutade fungera, vilka skulle då få situationen under styr snabbast, tjejerna eller killarna? Motivera ert svar.
Erika – Jag tror att jag och Sandra skulle göra upp en plan och en struktur på hur vi skulle lösa situationen och sen låta killarna göra allt dirt-work. Nej men skämt o sido. Jag tror att vi kompletterar varandra på ett bra sätt och tillsammans skulle vi kunna hitta en lösning. Vi har ju, som tur är, lite under hårfästet.

Sandra – Det har väl aldrig hänt förut… Internet fungerar alltid. TJEJERNA FTW.

Under en tidig tisdag morgon med försenade tåg och snökaos, vilka skulle ge bäst service trots dåligt humör, tjejerna eller killarna?
Erika – Tjejerna, lätt. Min erfarenhet är att tjejer har lättare att klistra på sig ett leende och vara trevlig även om vi hellre vill krypa under täcket och skrika svordomar till kudden.

Sandra – Hur kan någon vara på bra humör en sådan morgon? Men Sebastian är on it, han kör sin moppe i alla väder haha. Jag lär sitta fast i Mörby C och prata med SLs klagolinje.

Har tjejerna en framtid inom helpdesk?
Erika – Jag tror på en ny era i Helpdesk, tjejernas era. Vi ska bevisa för alla i skolan att man minsann inte behöver vara en dataspelande supergeek för att kunna laga datorer! Framtiden ser ljus ut.

Sandra – Värst så feministiskt det här låter men TJEJERNA FTW. *superman pose*

 

Theresia Eriksson
ther.erik-2013@djh.vrg.se

av VRGDT