Treorna är precis klara med sina projekt och för tvåorna är det snart dags att välja vad de ska göra. Hundrapoängsprojektet är en möjlighet till att välja helt fritt vad man vill göra under ett år. Antingen jobbar man själv eller i grupp och allt arbete är utanför skoltid. Ofta blir kursen kallad den roligaste och mest givande under gymnasiet, men för att den ska bli det måste några saker stämma. Annars finns det risk för att kursen istället blir ett stressigt jobb som aldrig riktigt blir klart. Därför har jag samlat ihop några tips som kan vara till hjälp på vägen.

Fråga någon som har erfarenhet
Projektredovisningen har redan varit, vilket var en gyllene chans till att få svar på frågor och skaffa idéer till vad man själv vill göra. Besökte du den inte kan det vara bra att fråga någon erfaren (kanske en trea eller äldre syskon?) vad man ska tänka på.

Välj något du är intresserad av
Hela projektet handlar om vad du väljer att göra. För vissa är det ett självklart beslut, för andra riktigt klurigt. Tänk på att du ska orka arbeta under ett helt år med samma sak. Därför gäller det att välja något du tycker om. Förhoppningsvis är du då driven att jobba även fast du har mycket annat att göra. Kanske finns det något du har velat göra länge men inte haft tid till?

Välj rätt gruppmedlemmar
Att jobba i grupp ger dig möjlighet till att hinna göra större saker, men då måste också ert samarbete fungera. Din bästa kompis behöver inte vara din perfekta arbetspartner. Om du är intresserad av att jobba med någon, tänk noga igenom ifall ert samarbete skulle kunna fungera.

Börja i god tid
Javisst, ni har hört det förut, men det är så viktigt att börja i god tid. Ofta tar saker längre tid än vad man tror och det är inte ovanligt att det dyker upp uppgifter man inte har tänkt på. Det är ändå 100 timmar det handlar om och det är skönare att göra lite varje vecka än allt en månad innan inlämning.

Sätt upp realistiska mål
Överskatta inte tiden du har på dig. Det är ändå bara knappt ett år utanför lektionstid, jämför det med hur lång tid det brukar ta för proffsen att göra det du hade tänkt. Du kanske inte hinner göra en guide över hela Stockholm eller skriva en hel roman. Dessutom finns det risk för att oväntade arbetsuppgifter dyker upp. Begränsa därför din arbetsbelastning och satsa på kvalité istället för kvantitet.

Ta hjälp av din handledare
Det är din handledare som vet hur kursen fungerar och som sätter ditt betyg. Se därför till att du vet vad han eller hon förväntar av dig. När man jobbar på helt själv är det lätt hänt att man hamnar på fel spår. Ta därför till vara på mötena du får med din handledare och diskutera tillsammans hur du ska göra.

 

Lycka till!

Adina Ljungberg
adina.ljungberg@djh.vrg.se