Dolda skatter refererar till de skatter som undanhålls från skattebetalarna och inte redovisas tydligt på lönebesked eller slutskattebesked. Politiker drar nytta av allmänhetens bristfälliga kunskap för att höja skatterna utan krav på motivering. Dessa dolda skatter leder till förvrängningar, administrativa kostnader och ibland orimliga situationer. Rapporten belyser exempel på sådana skatter som betalas utan medvetenhet.
I Sverige har medborgarnas kunskaper om skattesystemet visat sig vara begränsade. Tre av fyra svenskar underskattar den faktiska skattebelastningen på sina löner. I en demokratisk välfärdsstat är det en grundläggande princip att statens skatteintäkter ska redovisas transparent för medborgarna. Tydlig öppenhet behövs angående skatternas ursprung och insamlingsmetoder.
Allmänhetens bristande kunskap skapar en debatt om skatternas omfattning och påverkan som främst utspelas mellan olika experter och särskilda intressen. Politiker tenderar att undvika att tydligt informera om skattesystemet medan de framhåller de offentliga utgifterna. Detta skapar en komplexitet som avskärmar medborgarna från att bedöma förslagens nytta.
Dolda skatter påverkar även lönebildningen, där arbetsgivare fokuserar på den totala lönekostnaden medan arbetstagare oftast endast ser den slutliga lönen. Detta klyfta kan orsaka förvirring när avståndet mellan den faktiska lönen och arbetsgivarens kostnad ökar.
Bristen på kunskap om skattebetalningar utgör också ett hinder för ett välfungerande demokratiskt samhälle. Det blir svårt för medborgarna att fatta välgrundade beslut utan att veta sin faktiska skattebörda. Detta informationsglapp försvårar ett informerat offentligt samtal.
En modern stat har huvudsakligen fyra sätt att öka sina intäkter: beskattning, penningmängd, skuldsättning och affärsverksamhet. Svenska politiker har särskilt färdigheter i indirekt beskattning, vilket sker utan medborgarnas medvetande.
Skatten är inte valfri utan samlas in av staten genom tvingande lagar. I ett högskatteland som Sverige bör dock det offentliga ta ansvar för att tydligt redovisa skatteuttaget. Avgifter skiljer sig från skatter genom att vara kopplade till specifika förmåner, medan skatter finansierar allmänna åtaganden och även personliga fördelar.
Svenska politiker har använt benämningar som “avgift” istället för “skatt”, vilket skapat förvirring. Även om flera partier önskar förenkla skattesystemet genom reformer verkar en omfattande reform inte vara nära förestående. Därför förblir dolda skatter ett problem då systemet fortsätter att vara komplext och opålitligt för medborgarna.
/// Rydbergarens ekonomiavdelning