Inga widgetar hittades i sidofältet!

Fyrfaldigt prisbelönade i hållbarhet och digital innovation, och med goda vitsord från såväl politiker och media som storföretagare. Det var i höstas som ett vardagligt familjebråk om källsortering blev början till vad som skulle bli en entreprenöriell framgångssaga. VRGDT har intervjuat Christofer Ljunggren, VD för återvinningsföretaget Reflow UF, om nyckeln till UF-framgång, att starta ett företag med sina kompisar och framtiden.

Som alla andra företag började Reflow UF med en affärsidé, men hur den idéen uppkom skiljer sig ur mängden. Christofer Ljunggren beskriver hur alla fyra killar var överens om att de skulle skapa en tjänst av något slag, men inte vilken.

“Vi började spåna lite, vad kan folk tänkas vilja ha, eller ha nytta av? Jag kom att tänka på en kväll hemma, när det var lite bråk om vem som skulle transportera iväg vårt källsorterade avfall. Till slut sa jag att jag kunde göra det på väg till skolan nästa morgon. Jag kom in lite för sent och berättade för Henrik varför. Han sa då: ‘Det kanske är vad vi ska göra?’ UF gillar miljö och miljötänket, och det var någonstans där den grundläggande tanken väcktes.”

Reflow UF erbjuder en plattform där hushåll kan beställa upphämtning av sitt källsorterade avfall. Verksamheten bygger på en så kallad “peer-to-peer”-tjänst, innebärandes att privatpersoner kan anmäla sig som upphämtare. Christofer Ljunggren menar att konceptet även medför att Reflow UF skapar jobbtillfällen.

“Vi har många ungdomar som letar extrajobb och många hushåll som kan tänka sig att betala ungdomar något. Tänk om vi kunde sammankoppla de här grupperna? Vi skapar en tjänst där vi tjänar pengar samtidigt som vi skapar jobb för ungdomar och skapar nytta för hushåll.”

Att ha ett UF-företag innebär i många fall att bedriva verksamhet tillsammans med sina kompisar, något Reflow kan delge sina erfarenheter om.

“Det har varit en del dispyter, det är inte alltid man kommer överens. Att jobba med sina bästa kompisar är det bästa som finns, men det är också det värsta som finns. Det är lätt att hamna i konflikt, så man får hela tiden göra avvägningar och kompromissa. Företaget får aldrig gå ut över vänskapen, man måste skilja på det. När det är Reflow, då är det Reflow, men när vi gör något på fritiden, då är det fritid.”

 

Den respons Reflow UF fått på sitt arbete har i högsta grad varit positiv. Under UF-mässan i slutet av februari vann killarna fyra priser: förstapris i “Årets tjänst”, “Årets hållbara företag” och “Årets digitala innovation” och andrapris i “Årets produktutveckling”. Vad är egentligen hemligheten bakom dessa framgångar? Vad kan Reflow UF tipsa kommande UF-företag om?

 

  • Var beredd att lägga ner tid på företaget.

“Det tar verkligen tid. Generellt inom entreprenörsvärlden sägs det att det tar 10 000 timmar innan du når dit du vill. I UF-sammanhang tar det tid och kräver engagemang. Vi har jobbat mycket med det här.”

 

  • Utnyttja de resurser skolan erbjuder och lyssna till respons.

 

“Vi har fått mycket kontakter. Skolan har erbjudit mycket. Ett tips är att när skolan bjuder in bra föreläsare: lyssna verkligen på vad de säger. Vi har fått mycket hjälp av de som har varit här och det är en förmån vi på VRG har. Det är nog en av anledningarna till att det gick så bra för VRG generellt.”

 

  • Tur kommer med skicklighet.

“Vi har haft mycket tur, vi fick in en del riskkapital som möjliggjorde appen och vi hittade en bra programmerare. När min käre kollega Fredrik fick ordet under prisutdelningen på Älvsjömässan citerade han Ingemar Stenmark: ‘Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag’, och ju mer jobb vi lägger ner, desto mer tur har vi.”

 

Framtiden ter sig fortsatt ljus för Reflow. I maj tävlar de tillsammans med flera VRG-företag i SM i Ung Företagsamhet. De har en uppdatering på gång som blir ett nytt projekt med utgångspunkt i den befintliga appen. En sista fråga till Reflow blir om de planerar att fortsätta med företaget även efter studenten. Christofer Ljunggren förklarar att samtliga är intresserade av att fortsätta verksamheten i någon form, men kan dock inte säga exakt vad det kommer att bli.

“Nu när vi har tagit fram appen känner vi att vi måste göra något med den. Framtidsplanerna finns och vi jobbar på dem varje dag.”

 

 

Skribenter: Naomi Hedberg och Johanna Lindström

Alla bilder tillhör Reflow UF.

 

Reflow UF består av Christofer Ljunggren, Henrik Sundström, Fredrik Lööf och Fabian Jakobsson och tillhandahåller en tjänst för upphämtning av källsorterat avfall i Täby och Danderyd.

 

Hur fungerar det:

  1. Användaren med ett hushållskonto går in i appen och kryssar i vad som önskas upphämtas utifrån Reflows källsorteringsguide. Därefter ställer hushållet ut kärlen för upphämtning.
  2. Ordern dyker upp på en karta för alla upphämtare som kan reservera den.
  3. Upphämtaren hämtar avfallet, tömmer det på en återvinningsstation och klarmarkererar sedan hushållet.
  4. En automatisk transaktion går mellan hushållet och Reflow, som sedan kan avlöna upphämtaren.

Reflow 3  Reflow 2  Reflow 6

Hemsida : www.reflowuf.se

Facebook : Reflow UF

Instagram : @reflowuf

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *