18 dagar kvar till Julafton och du har inte köpt en enda julklapp? Oroa dig inte. Vi på Rydbergaren har samlat ihop 4 olika företag som säljer de perfekta julklapparna – som kommer uppskattas av både mottagaren och din plånbok. Vilka ligger bakom dessa företag och vad är till försäljning?
- Första UF-företaget vi gladeligen presenterar är Faise UF. Eleverna som grundat detta märke är Hedda Sievert, Hanna Werner, Astrid Kajerdt och Nora Jensen.
Faise har tagit fram en silverfärgad ring av rostfritt stål som ska symbolisera den rörelse UF-företaget vill främja – Integrationen i Sverige. De har valt att fokusera på 2 ungdomar som fått kämpa för att bli en del av det svenska samhället, Biniam och Somaye. Det är dessa två ungdomar vars ansikten är ingraverade i ringen.
Faise har ett nära samarbete med Röda Korset. De både skänker pengar och bidrar inom det ideella arbetet organisationen bedriver kring denna fråga.
Denna integration är en kamp som många av oss inte är så bekanta med, och det finns mycket att lära. – Gör det med Faise UF.
Pris:199 kr
Instagram: Faise UF
- Andra UF-företaget vi skulle vilja presentera är Foldable UF som drivs av Estelle De ger, Olivia Holm, Nathalie Grönqvist samt Anna Ardbo.
Foldable erbjuder både en produkt, samt en tjänst i form av föreläsningar. De har tagit fram en smidig, vikbar och eye-catching kaffekopp. Påhittigt tycker vi!
Foldable har lagt fokus på psykisk ohälsa. Ett centralt ämne i vår vardag:
Vi ville ha en symbol för vårt arbete där kunden påminns om att lägga ifrån sig mobilen och uppmärksamma sin omgivning. Vi erbjuder även kunskap. Våra föreläsningar kommer ske i samband med psykologen och forskaren Helena Schiller, vilket stärker tilliten för föreläsningarna. – Nathalie Grönqvist.
Bidra till ett hälsosammare samhälle. Köp en Foldable!
Pris:150 kr
Instagram: Foldable UF
- Tredje och sista UF-företaget vi vill tipsa om är Safe Strap UF. Det kreativa eleverna är Aisling Barry, Alice Strannegård, Cecilia Lindström, Elsa Helgesson och Tilde Åkerhielm.
Vår idé föddes från ett intresse för mode och viljan till att ta ett samhällsansvar. Vi önskade att fylla tomrummet av väskband till ett rimligt pris som även hade ett samhällsrelaterat syfte. Vårt fokus hamnade på reflex och därifrån växte tanken om att kombinera två redan existerande produkter i en. Vi vill uppmuntra till reflexanvändning och hittade en innovativ lösning på problemet som samtidigt följer dagens trender. – SafeStrap UF
Gå säkert i vinter – köp en Safe Strap!
Pris: 249
Instagram: Safestrap UF
Så fina produkter – årets julgåvor!
Jag blev väldigt inspirerad av dessa elever och fick själv lust att skapa någonting. Då jag går i 2an och inte får starta UF-företag förrän i 3an fick det bli utanför skolans regi – detta resulterade i företaget Mamilla. Visionen är att leverera fashion for a good cause. Jag säljer tröjor med kvinnokroppen som tryck – och en del av vinsten går till en organisation som ligger mig väldigt varm om hjärtat, Cancerfonden.
Pris: 295
Instagram: Mamilla