SL har ju inte gjort sig kända för att hålla sig enligt tidtabell. Vi var nog därför ganska många som förvånades över att Roslagsbanan, och inte en ersättningsbuss, väntade på perrongen i måndagsmorgon. I helgen blev nämligen renoveringen av Östra station färdig, precis som planerat.

Pelle Olsson, tåg- och ombyggnadsentusiast, var bland de första att inspektera resultatet av det fem månader långa arbetet. Han noterade inga dramatiska förändringar. ”Det som har hänt är att de två spåren som låg en trappa ner har lyfts upp till samma nivå som de andra. Sedan har en av perrongerna blivit betydligt längre, antagligen för att öka antalet avgångar för de långa Kårsta- och Österskärstågen.”

Upplyftningen av spår 6 och 7 tror Pelle öppnar upp för tätare avgångar, då växlingen mellan spåren potentiellt kan effektiviseras. Pelle är dock skeptisk till att förändringarna kommer ha någon större påverkan på Näsbyparkslinjen. ”I och med att banan mellan Näsbypark och Stockholm till största delen är enkelspårig är det svårt att trafikera linjen mer än vad den görs nu”WP_20151108_003

Ja, kanske har vi på VRG stått ut med buss 29B till ingen nytta. Aja, vi kan i alla fall glädjas åt att slippa tampas med busskaos på Danderyds sjukhus, bussar som kommer försent eller bussar som inte kommer alls. Återstår att se om vi skonas från ’lövhalka’.

 

 

 

Skribent: Boel Olsson

Bilderna tillhör Pelle Olsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *