Laboranter (tillika VRGDT:s testpatrull): Naomi Hedberg, Johanna Hjertberg, Lovisa Hökstrand, Johanna Lindström, Julia Reinius, Alexandra Sandberg, Josefine Ståhl, Emma Söderberg, Amanda van den Tempel Almaas samt Ganna Vashchuk.

I juletider är de som populärast. Dessa bruna och kryddstarka kakor, vars namn kommer av den ursprungliga ingrediensen peppar, formas till gubbar och gummor och hus med kristyrbelagda tak. Den högtidliga småkakan har till och med varit med Christer Fuglesang ut i rymden. Men med ett växande utbud av olika märken har jakten på de bästa pepparkakorna försvårats allvarligt. Utprövningen syftar till att rädda julefriden då detta är ett dilemma som riskerar allvarliga diskussioner vid inhandlande.

VRGDT ställer hypotes att erfarenhet inom bakandet av pepparkakor väger tyngst i detta test. Erfarenheten mäts i antalet produktionsår. Det äldsta pepparkaksmärket av de fyra är Göteborgs kex som redan 1888 gräddade sin första plåt pepparkakor (Göteborgs kex). Näst mest ålderstigen är Annas pepparkakor, där produktionen tog en början 1929 i ett hembageri på Östermalm (Annas pepparkakor). Under 1930-talet växte Nyåkers pepparkaksfabrik fram i en bygd med samma namn (Nyåkers). Minst till åren kommen är Eldorado. Det exakta årtalet för när framställandet av kryddiga kakor hade sin början är aningen vagt, men varumärken föddes år 1969 (Axfood). Kortfattat tros Göteborgs kex göra de bästa pepparkakorna.

Material:

  • tio pepparkakor av märke Annas
  • tio pepparkakor av märke Göteborgs kex
  • tio pepparkakor av märke Eldorado
  • tio pepparkakor av märke Nyåkers
  • miniräknare

 Metod:VRDGT:s testpatrull provade de fyra pepparkaksmärkena ur lika många aspekter i förhållande till mänsklig tillfredsställelse. Kakornas prisvärdhet, pepparkakans procentuella benägenhet att delas i tre, det estetiska uttrycket samt graden av stimulation av smaklökarna. Vid de två senare försöken betygsattes kakorna med en skala på ett till fem. Prisvärdheten beräknades med formel total pris (kr) / massa (kg) = prisvärdhet (kr/kg). Då undersökningen genomförts och medelvärde beräknats placerades de olika märkena på prispall i vardera kategori. Kategorins vinnare belönades med 15 poäng, andraplatsen innebar tio poäng och en bronsmedalj gav fem poäng. Då resultatet fortfarande inte gav en klar vinnare avgjordes kampen genom att det mest prisvärda pepparkaksmärket tog hem vinsten.

Resultat:

Estetiskt uttryck Prisvärdhet Stimulation av smaklökarna Störst procentuella benägenhet att bli tre delar
Annas 3,45 57 kr/kg 4 40 % chans
Göteborgs kex 2,95 77 kr/kg 3,35 70 % chans
Eldorado 1,9 40 kr/kg 1,2 30 % chans
Nyåkers 4,1 59 kr/kg 3,8 60 % chans

 

Slutlig placering med samtliga bedömningsaspekter invägda:

  1. Annas pepparkakor (40 poäng och 57 kr/kg)
  2. Nyåkers (40 poäng och 59 kr/kg)
  3. Göteborgs kex (25 poäng)
  4. Eldorado (15 poäng)

 Julia Reinius observerade Göteborgs kex och gav utlåtande kring att pepparkakshjärtat var format som en rumpa.

En majoritet av testpanelen noterade att smaken på pepparkakor av märket Eldorado onekligen liknade smaken på ett digestivekex. Avsaknaden av kryddor var påtaglig.

Diskussion: Enligt resultat kan hypotes bevisas felaktig då det näst äldsta märket, Annas, tog hem titeln som bästa pepparkaka. Å andra sidan var hypotes korrekt gällande Eldorados sistaplacering i testet. Avsaknaden av överensstämmelse hypotes och resultat kan komma i form av slumpmässiga fel såsom den mänskliga faktorn, där testpatrullen i test av pepparkakornas benägenhet av bli tre delar utsatte pepparkakorna för olika tryck.

Vad gäller Göteborgs kex eventuellt rumpformade pepparkakor var det omöjligt att finna ett passande mätetal. Kommentaren anses därför spekulativ och kan inte tolkas.

 Vidare kan prisvärdheten gällande Eldorados pepparkakor diskuteras. Då faktum är att man för pengarna får svagt smaksatta, hjärtformade digestivekex. Men inga pepparkakor. 

Tvärtemot hypotes var inte det äldst daterade företaget det främsta inom pepparkaksbakning. Istället verkade de tillverkare som specialiserat sig på pepparkakor vinna över de kakor komna från företag med flera olika erbjudna produkter.

Sammanfattningsvis var Annas pepparkakor bäst i test, strax åtföljda av Nyåkers, Göteborgs kex och Eldorado. Resultatet motbevisade hypotes att äldst är bäst, men tillät formulering av ny frågeställning kring huruvida ett företags utvecklande av en produktionsnisch ger bättre kvalitet på kakorna än ett mångsidigt matsäljande bolag. Den nionde december är det pepparkakans dag, och med hjälp av denna laboration kan du som läsare välja pepparkaka lättare. Julen är räddad!

Källor:

 Annas. Om Annas [online] Tillgänglig via: <http://annas.se/?kollumsidor=om-annas> [hämtad 3/12-14]

Axfood. Våra varumärken. [online] Tillgänglig via: <http://www.axfood.se/Vara-varumarken/Eldorado/>

Göteborgs kex. Produktinfo. [online] Tillgänglig via: <http://www.goteborgskex.se/produktinfo/pepparkakor>

Nyåkers. Historia. [online] Tillgänglig via: <http://www.nyakers.com/historia/>

 

 

Skribent : Johanna Lindström

Bild : Isabella Lagerborg

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *