Inga widgetar hittades i sidofältet!

Vi fick äran att intervjua en av Viktor Rydberg Djursholms lärare. Detta är första delen av en serie där Rydbergaren intervjuar några av skolans lärare med syftet att lära känna de lite bättre. Efter intervjuen med Gustav Bonds fick vi lära oss om honom som mer än läraren vi ser i korridor och klassrum. 

  • Vilka ämnen lär du ut i?

Alla mattekurser, Religion, Filosofi och Programmering 

  • Hur länge har du varit lärare på VRG? 

Sen 1998

  • Varför valde du att bli just lärare?

Jag hade ett brinnande intresse för de ämnen jag nu undervisar i och kände att jag ville hitta ett sätt att fördjupa mig mer i dem. 

  • Vad är den roligaste delen av ditt jobb? 

Jag ser lärarrollen lite som att vara reseledare. Man färdas tillsammans med ett resesällskap och utforskar också tillsammans nya platser, nya landskap. Roligast är uppdatera innehållet i kurserna genom att hitta nya infallsvinklar och nya aspekter. För att fortsätta reseledaranalogin så är det roligast att dela upplevelsen av att resa till nya plaster. 

  • Om du inte hade blivit lärare, vad tror du att du hade valt att arbeta med istället?

Jag gissar att jag kanske arbetat som programutvecklare på heltid. Det är trots allt något jag sysslar med i alla fall så gott som dagligen. Att jag inte valde att söka mig till det yrket handlar nog bland annat om farhågan att hamna i en situation med begränsad självständighet.

  • Om du skulle beskriva dig själv med 3 ord, vilka ord skulle du välja då?

Illusionsjägare, absurditetsivrare, undergångsromantiker

  • Vilken är din favoriträtt? 

Indiskt vegetariska smårätter. Palak paneer. Kokos-chutney.

  • Vad brukar du äta till fredagsmyset?

Rester som blivit över från torsdagsmyset.

  • Vad tycker du om att göra på fritiden?

Är nog ingen typisk fritidsmänniska. Är dålig på fritid. Jag tror att mina inre demoner driver mig och de känner inte till när det är fritid och när det är ofritid.

  • Finns det någonting som du skulle vilja dela med dig av, som du tror att inte så många elever vet om dig?

En sak som nästan ingen känner till är att jag förra året, som ett socialt/juridiskt experiment, testade att ansöka till skattemyndigheten om att byta förnamn till Ekki Ekki Ekki Ekki Ptang men skattmyndigheten avslog fräckt nog ansökan med förevändningen att namnet inte överensstämmer med svensk namntradition. Just nu grunnar jag på hur jag ska kunna överlista dem… Jag har alltid tyckt att människor tar namn på alldeles för stort allvar.

  • Tyckte du om att studera och gå i skolan som barn?

När jag började gymnasiet på Östra Real så började jag gilla skolan. Ägnade rätt stor del av högstadiet åt att hänga på New Age-bokhandlare och att spela rollspel som t.ex. Dungeons and Dragons och kunde aldrig känna att jag delade de intressen som normala elever i högstadieåldern hade.  

  • Hur applicerar du det du lär ut till dina elever i ditt vardagliga liv?

Jag är nog ganska bra på att ifrågasätta allting och uppmuntra till kritiskt ifrågasättande. Ideologiskt, filosofiskt och politiskt finns inga heliga kor. Det finns mörka krafter i samhället som vill begränsa och blockera en fri debatt. Det är obehagligt. 

  • Finns det något du längtar till just nu?

Jag längtar efter nybryggt te med florentiner och efter att singulariteten inom AI inträffar; trots risken att singulariteten är början till mänsklighetens undergång. Jag längtar efter att äga en stol som heter Stokke gravity och även efter genombrott inom neurovetenskapen som innebär inträdet i den posthumana tidsåldern. Jag längtar efter en förenad teori som förenar Einstein och Heisenberg. På ett enklare världspolitiskt plan längtar jag efter när människorättsaktivister och journalister som Julian Assange inte i kastas i fängelse för att de avslöjat korrupta regeringars krigsbrott. 

  • Det finns rykten om att du fått 2.0 och att du skapat brädspel. Är någon av dessa ryktet sanna?

Jodå. Båda dessa illasinnade rykten är förankrade i verkligheten. På högskoleprovet har jag fått 2.0 men mattedelen hade jag klart svårast för. Ogillar den stress som krävs. Den stressen är förresten aldrig något som elever förbereds för i skolans undervisning.

Vad gäller spel, så konstruerade jag ett brädspel med äventyrstema tillsammans med min bror som heter ”Drakborgen Legenden” som gavs ut 2002 av det svenska spelföretaget Alga. Senare gavs det även ut i USA/England/Australien/Japan år 2010 av företaget Fantasy Flight Games under namnet ”Dungeonquest”.    

Vi tackar Gustav för den här fina inblicken i hans liv och tankar och ser fram emot nästa lärarintervju.

Skribenter: Agnes Rosenqvist och Bianca Scuderi

av admin

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *