Inga widgetar hittades i sidofältet!

I samband med globala veckan vill vi i Rydbergaren stötta skolans UF-företag! Följande artikel är den första av två där fyra stycken hållbara UF från skolan fått möjlighet att presentera sig. Läs, inspireras och köp!

Journée UF

Journée är det franska ordet för dag. Med vår slogan “Make your journée a journey” vill vi lyfta fram att planering är ett effektivt och roligt verktyg för att göra varje dag till ett äventyr. Vi erbjuder en veckoplanerare med syftet att göra ungdomars studier så enkla som möjligt. Boken kommer inte bara innehålla veckouppslag som är skapade för att på bästa sätt kunna strukturera upp sin vardag, utan också olika studietekniker. Som fyra naturelever vet vi mycket väl hur press i skolan kan bli psykiskt påfrestande för elever och vi arbetar med social hållbarhet genom att hjälpa andra elever att hantera den stress som skolan skapar. För att minska stressen behöver unga få bättre studieteknik och ett konkret verktyg till att planera sin tid, vilket är precis vad vi erbjuder. På vår hemsida kommer det även finnas mer information om skolstress och studietekniker. Gällande de globala målen arbetar vi med Mål 4: God utbildning och Mål 3: God hälsa och välbefinnande.

Veckoplaneraren kommer gå att få tag på genom vår instagram @journee.uf och på vår hemsida som lanseras inom en snar framtid. Förhoppningarna är även att kunna sälja på julmarknader nu i vinter och på olika mässor i vår. Det kommer gå att köpa vår produkt när vi står i skolan vid ett par tillfällen också. Håll utkik på vår instagram för mer information om olika köptillfällen! Produkten kommer att kosta 199 kr.

EcoNet UF

EcoNet UF har utvecklat ett mätverktyg med unik precision för att beräkna företags utsläpp orsakade av deras hemsidor. Vi erbjuder tjänsten att klimatneutralisera utsläpp genom olika hållbarhetsprojekt samt rådgivning om hur utsläppen kan reduceras. I dagens samhälle står internet står för ca 4% av jordens utsläpp vilket är mer än vad flygindustrin släpper ut. Det här innebär att hållbarhet och digitalisering inte kan samexistera i nuläget. Syftet med EcoNet är att möjliggöra en hållbar relation mellan planeten och internet. EcoNet är ett ekologiskt hållbart företag med konkreta åtgärder för att bekämpa klimatförändringen och dess konsekvenser. Vårt arbete främjar FNs hållbarhetsmål med primärt fokus på mål nr. 7, 11, 12, 13 och 15.

Kunder får tillgång till vår produkt via vår hemsida, econetprojects.com, där de kan komma i kontakt med oss för att få en offert.

Nauta UF

Nauta UF säljer funktionella och stilrena väskor tillverkade av återanvända segel. Syftet med vårt företag är att etablera ett hållbart system vid återvinning av segel samt influera väskindustrin att gå en mer hållbar väg. Vi är ett ekologiskt hållbart företag eftersom vi skapar en möjlighet för återvinning av segeltyg samt en hållbar produkt. Vårt fokus ligger på Mål 12: Hållbar produktion och konsumtion. 

Produkten kommer finnas tillgänglig på vår hemsida Nauta.se. Hemsidan och produktionen är inte helt färdigställda än men produkten kommer förhoppningsvis att finnas tillgänglig inom två veckor. Väskan kommer kosta ungefär 600-700 kr. Priset är satt med hänsyn till produktionskostnader samt konsumenters önskemål.

Endangered Swimwear UF

Endangered Swimwear UF kommer att erbjuda snygga bikinis och badbyxor. Syftet med vårt företag är att sprida medvetenhet om klimathoten som världens hav och dess djur står inför. Våra badkläder är tillverkade av s.k. ECONYL-tyg. Det innebär att tyget är tillverkat av nylonmaterial som driver runt i våra hav och skadar havslivet, t.ex. gamla fiskenät. Badkläderna kommer även ha en liten späckhuggare broderad i hörnet för att representera utrotningshotade djur i våra hav. Utöver det kommer vi veckovis att uppdatera vår Instagram med information om djuren och haven. Vårt material är ekologiskt hållbart då vi använder oss av återvunnet nylonmaterial vilket eliminerar produktionen av nytt spillmaterial, samtidigt som det minskar OBP (Ocean Bound Plastic) i våra hav. Att vi uppmärksammar utrotningshotade djur och sprider kunskap kring deras kritiska situation bidrar också till hållbarhet. De globala målen vi fokuserar på är Mål 13: Bekämpa klimatförändringarna, Mål 14: Hav och marina resurser och Mål 15: Ekosystem och biologisk mångfald.

Vår produkt kommer initialt att säljas via Instagram-DM på vår Instagram @endangeredswimwear och förväntas kosta ungefär 500-600 kr.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *