Illustratör: Elina Malmberg

Under hösten har insikten om den kommande studenten blivit alltmer verklig för VRGs treor i takt med lövens varma färgändring. 200-dagars är inte långt borta och stressen inför nästa vår närmar sig. Skivor börjar redan planeras och det pratas om att boka flak. Framförallt har det blivit dags att köpa studentmössa. Studentmössan är för många en viktig symbol för studenten och de flesta prioriterar en mössa av kvalité och till ett bra pris. Varje år ordnar elevkåren ett nedsatt paketpris för skolans tredjeårskursare genom ett avtal med något företag. I år har elevkåren gjort ett avtal med ABC-gruppen som hade utprovning på skolan för några veckor sedan den andra oktober. Samtidigt som deras besök ägde rum skickades ett mejl ut av en av skolans elever som uppmärksammade ABC-gruppens ”oetiska” försäljningsmetoder och uppmanade eleverna till att vara informerade konsumenter genom att inte välja det första bästa. I mejlet påstods att ABC-gruppen använt sig av bland annat mutningsmetoder för att avhandla stränga avtal med elevkårer runtom i Sverige, vilket även stöds av flera lokala tidningar runtom i Sverige, bland annat Skånskan. Enligt dessa källor får elevkårsrepresentanter presentkort på upp till 1000 kr hos ABC-gruppen när de skriver avtal med skolan. Stämmer detta och vilken roll spelar vår egen elevkår i dessa avtal? VRGDT blev genast nyfikna på frågan och bestämde sig för att gräva lite djupare i ämnet.

Efter ett långt telefonsamtal med ABC-gruppens VD Alexander Grepe samt ett möte med elevkårens ordförande och ekonomiansvarig ser situationen lite klarare ut. ABC-gruppen har nästan 80 % av marknaden för studentmössor i Sverige, vilket till stor del beror på deras inriktning på kundservice, utbud och kvalité enligt VD Alexander Grepe. Dock lägger han till att det inte är genom låga priser som de är stora; ABC-gruppen är inte billigast på marknaden. Med olika tillägg och paket kan priset på en studentmössa från ABC lätt komma upp i mer än tusen kronor. Det finns ytterligare sex stora företag som ägnar sig åt försäljning av studentmössor i Sverige, främst via nätet, och VRG har under de senaste tre åren bytt mellan de två största företagen; ABC-gruppen och C.L. Seifert. Enligt elevkårens ekonomiansvarige Victor Ryott beror detta på att kvalitén för mössorna har varierat stort. Till exempel levererade ABC-gruppen mössor med dåliga sömmar till studenten 2011, men bytet till C.L. Seifert, som är kunglig hovleverantör av hattar, till studenten 2012 blev även det ett magplask. C.L. Seifert hade dåligt utbud och även de sämre kvalitét än de lovat; det blev alltså ett nytt avtal med ABC-gruppen som i år har uppdaterat sin kvalitét på mössorna.

Fortsättningsvis menar ordförande Wikland att företagen är otroligt villiga till att förhandla med VRG Djursholm. ”Företagen anser att det är bra PR att ha VRG Djursholm som kund, vilket gör att vi ofta får lägre priser än andra skolor i sådana här förhandlingar. Det fick vi även för årets skidresa”. Detta gör att elevkåren kan pressa ner priserna otroligt lågt vilket får företagen att påstå att de knappt går med vinst genom avtalen, men det menar Ryott att man kan tolka som man vill. Även ABC-gruppens Alexander Grepe anser att förhandlingarna är hårda. “Elevkårer är otroligt mycket svårare att förhandla med än vad många av dagens företag är, eftersom det är elevkåren som får ta skit av eleverna om mössorna som levereras är av dålig kvalitét”. ABC-gruppen har därför kvalitétsgaranti på sina mössor och vill vara schyssta mot kunderna, vilket elevkårens representanter bekräftar. ”De anställer ofta yngre som kommer till utprovningarna och de försöker vara ens polare när man skriver avtal”.

Hur ser avtalen ut då? Är de oetiska? Och hur är det egentligen med de här omtalade presentkorten? Båda parter är väldigt öppna vad gäller presentkorten. ”Både jag och Victor fick presentkort på 500 kr hos ABC-gruppen som tack för att vi hjälpt till runt förhandlingarna” bekräftar Love Wikland. Även ABCs VD Grepe ser inget konstigt med presentkorten. ”Det står klart och tydligt i avtalen att elevkårsrepresentanter kan få presentkort på 500 till 1000 kr eftersom de tar hand om en stor del av jobbet runt utprovningen. De hjälper till med lokal, hjälp på plats, att sprida informationen om datum, städning och elevers frågor. Då får de presentkort som tack för hjälpen. Självklart kan elevkåren välja att inte hjälpa till alls runt utprovningen och då får de inga presentkort.” Däremot säger elevkåren att de inte hade läst någonting om presentkorten i avtalet, utan att de fick reda på detta som i ett förbigående under några senare möten.

Alexander Grepe menar att missförstånden om presentkorten dels beror på att ABC-gruppen inte har varit tillräckligt tydliga vad gäller presentkorten men även att folk missuppfattar konceptet muta. Han påstår också att skolornas rektorer är med och skriver på avtalen och att ABC-gruppen därmed självklart inte försöker lura elevkårer på pengar på något oetiskt sätt. Här skiljer sig elevkårens historia än en gång. Love Wikland säger att skolledningen gav hela ansvaret för studentmössor till elevkåren för flera år sedan och att ”varken skolledningen eller rektorn har någonting att säga till om rörande förhandlingarna, även om elevkåren respekterar ledningens åsikter om hur mössan ska se ut”. Han är tydlig med att rektorn inte har varit med och skrivit på något avtal. Vad gäller delen av avtalet där ABC-gruppen kräver ensamrätt till att bli inbjudna till skolan för försäljning och utprovning menar båda parter att det är lättare att förhandla fram ett bättre pris då.

Hela härvan känns fortfarande rörig efter det här. Frågan om det kan kallas en muta eller inte är svårt för oss på VRGDT att avgöra, eftersom definitionen av mutor är väldigt komplicerad. Så varför ska vi elever då beställa via elevkårens framförhandlade paketpris? Det finns trots allt sex andra företag som säljer studentmössor via nätet och har billigare priser, vilket var vad mejlet som satte allt i rörelse från början framhävde. Victor Ryott säger avslutningsvis att elevkåren inte har någon som helst skyldighet till att förhandla fram ett avtal och att de lika gärna skulle kunna låta alla elever beställa själva. Men de gör det för elevernas bästa. ”Om vi inte gjorde det här skulle studentmössorna bli dyrare, vara av sämre kvalitét och det skulle vara mindre enighet mellan studentmössorna”. Till exempel har skolledningen bestämt att alla mössor i år ska ha en blå strimma i VRGs färg, till många naturares frustration. Detta är för att det ska vara mer enighet mellan studenterna och för att det inte ska vara ett rörigt hopplock av olika sorters studentmössor. Så även om det är valfritt för vårens studenter om hur de vill beställa sina studentmössor så kan vi vara tacksamma för att elevkåren lägger ner jobb på beställandet av studentmössor. Om de förtjänar presentkorten eller inte är en annan femma.

Anna Haeger